Translate

torsdag 1 augusti 2019

Beskära Magnolia

Magnolia är en av den här trädgårdens mest talrika växter. Olika sorter har planterats under åren och totalt skulle tro att det rör sig om ca 10 st. i varierande höjd, allt ifrån större träd till låga buskar.
Jag fick tidigt känslan att vissa Magnolior skulle fungera bra att formklippa, men sökningar i litteraturen och på nätet avråder bestämt från beskärning i någon större utsträckning. Det skulle säkerligen resultera i mängder med vattenskott eller rentav grendöd. Att Magnolior har svårt att valla över större skador kan jag till viss del hålla med om och borttagning av större äldre grenar bör undvikas.

Mitt i trädgården står en Magnolia Lilliflora `Susan´ som planterades 2014. Det här kära barnet verkar ha många namn som rosen-, flick-, eller liljemagnolia, vilket säkert har sin bakgrund i alla dessa korsningar som ligger bakom många Magnolior.  Frodig och tät släpper den inte igenom mycket ljus och höjden börjar närma sig den angivna maxhöjden på ca 3-4 meter.

För ett par år sedan började jag klippa tillbaka större delen av de gröna årsskotten för att få in ljus och visa delar av den vackra grå stammen.

Nu i månadsskiftet juli/aug åkte sekatören fram igen med upprepning av processen och med målet att klippa fram nivåer, korta in felväxande grenar och skapa luft mellan etagerna.

Nivåerna blir mer distinkta för var år och än så länge ser jag inga tecken på att busken skulle stressas av behandlingen trots att  säkert en tredjedel av bladmassan avlägsnats i år. Det jag undviker är att klippa grövre grenar på halvlängd. Antingen tar jag bort hela grenen eller endast toppar den ny tillväxten under sommaren.

Toppen/kronan lämnas än så länge orörd för fortsatt tillväxt på höjden medan basen och mitten hålls kontrollerad.



Stjärnmagnolian Magnolia Stellata får även den samma behandling. Klippningen delas upp i omgångar för att inte stressa för mycket. Sidan mot berget och toppen får fortsätta växa för fortsatt klippning om några veckor.



Jag skulle inte rekommendera att den här behandlingen utförs på uppväxta Magnolior utan endast på yngre exemplar av buskväxande sorter. Praktmagnolior och Magnolia Kobus t.ex. bör på sin höjd stammas upp eller försiktigt glesas ur. De bör i övrigt behålla sin naturliga form.

Det här inlägget innehåller inga rekommendationer eller uppmaningar att beskära Magnolior, bara en beskrivning av hur jag väljer att göra.


Ha det gott ute i trädgårdarna! Hälsningar Daniel



3 kommentarer:

  1. Daniel! Riktigt mysig läsning om dessa undersköna träd. Du har verkligen lyckats fint med med 'Susan'. Ser läckert ut med nivåerna.
    Ja, det är svårt att säga vad de tål. Själv har jag varit rätt respektlös och klippt precis efter mina behov (så som framkomlighet mm). Har sågat bort hela grenar och klippt och förkortat andra, utan att jag kunnat notera skador.
    2013 "dog" alla mina magnolior och rododendron efter den fruktansvärda vårvintern/våren. Med sorg betraktade jag min 'George Henry Kern' som stod där naken och "livlös". Men, sedan kom undret!
    I juli samma år ser jag att busken håller på att få knoppar! Den blommade på bar kvist i juli och började producera även bladen! Alla magnolior och rododendron hämtade sig. Snacka om livsvilja och dito kraft!
    Ha en supervecka!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Tack Anja och så skönt att höra om återhämtningen i din trädgård. Jag kan riktigt känna glädjen när det man trodde gått förlorat börjar återhämta sig. Magnolior som 'George Henry Kern' vill vi inte förlora!

    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnet till trots tillhörande gruppen flickmagnolior....magnoliorna borde kanske ha en egen Prideparad...;-)
      /Anja

      Radera