Translate

tisdag 13 augusti 2019

Det här borde ju fungera? Avläggare

I en stor trädgård med mycket växter är det ju alltid bra om det finns sätt att föröka växterna. Speciellt när jag hittar växter med rätt karaktär och uttryck som jag gärna har fler av. Den kinesiska trädgårdsenen Juniperus chinensis är en sådan växt med ett fantastiskt grenverk och växtsätt. Jag är dock inte helt 100% förtjust i den blåtonade sorten 'Blue Alps'  som jag har,  men jag kan inte hitta den rena gröna sorten Juniperus chinensis `Sargentii´ någonstans i Sverige. Möjligen kommer den vanligt förekommande hybriden `Mint Julep´ nära utseendemässigt.

Juniperus chinensis 'Blue Alps'

Att klippa sticklingar och försöka rota har visat vara tålamodsprövande och med ganska dålig utdelning. Det enklaste vore nog att trycka fast en avläggare i jorden, vilket verkar vara framgångsrikt på allt från Rhododendron till Korneller. Enda kravet är att jorden inte torkar vid kontaktytan mellan grenen och jorden. Bekymret i det här fallet är att enen är planterad uppe på en bergig kulle utan någon tillgänglig jordyta att få kontakt med.
Juniperus chinensis 'Blue Alps' insida

Lösningen får bli att ta jorden till avläggaren i stället. Krukan är delad från topp till halva krukans höjd och grenen är lagd rakt genom krukan. En sandrik jord fyller upp krukan och rejält med vatten på. Det här borde fungera lika bra hoppas jag och håller tummarna för rotproduktion.
Genomföring sedd från ovan



Skuren kruka med grenen som sticker ut genom klippt hål  


Trying out a new idea on how to propagate a Chinensis Juniper.

8 kommentarer:

  1. Jag har en variant av J. chinensis `Blaauws Varietet´ som jag verkligen gillar, framförallt det vasformade växtsättet samt tåligheten mot torka.

    Smart tänkt, hoppas det lyckas för dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det tipset Gunilla, den ska jag kika på.

      Radera
  2. Hej Daniel!
    Vilken bra idé, hoppas det fungerar.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika, Ja vi får hoppas på lyckad rotning. Oklart hur lång tid det kan ta innan rötter bildas i krukan.

      Radera
  3. Lycka till med förökningen! Jag försöker på olika vis få min rödblommande ginst att rota sticklingar, men det har inte lyckats. Nu ska jag testa om jag kan få fröna att gro i stället. Men en avläggare som du visar kanske är värt att prova samtidigt. :)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med Ginsten, det är alltid lika spännande att se om det lyckas.

    SvaraRadera
  5. Hej Daniel, fungerade ovanstående metod, eller har du hittat en annan, istället?

    SvaraRadera
  6. Hej Chistina, om stammen skalas och ytan hamnar tillräckligt lång ner i krukan samt hålls fuktig under hela perioden. Det tar tid, men resultatet blev närmast 100% på dessa. Kraftig rotbildning, ett klipp och sen behålla i krukan en säsong med god vattning och skyddat läge.

    SvaraRadera