Translate

måndag 12 augusti 2019

Regn i olika färger

Blåregn, gullregn, vitregn?

I oktober 2018 planterade jag en Wisteria macrostachya 'Clara Mack’ i en större kruka. Detta vitblommande Blåregn? ska vara härdigare än både W. Sinensis (Kinesiskt) och W.Floribunda (Japanskt).Tanken var att forma ett lägre träd med en grundstam som med tiden växer sig grov. Grenverk och långa rankor klipps tillbaka hårt, som brukligt är, för att inte den totala höjden ska bli för stor.

Vid planteringen hösten 2018

och nu
Nu med stammen böjd och uppbunden för att få mer rörelse på "stammen". Notera den utskjutande rankan i framkant till vänster. Den är nedkortad med en meter juni och har nu skjutit ytterligare en meter till, vilken växtkraft! Wisterian trivs i sur och rejält genomvattnad jord, men i fullt solljus och därav marktäckaren för att behålla fukten. Den tas bort när jag byter bort träningskrukan till något mer permanent.

Efter att sett vilken växtkraft Wisterian har bestämde jag mig för att gräva upp ett av pergolans tre W.Sinensis för att inte riskera att bli övermannad. Även den i stor träningskruka.

Efter två veckor skjuter den nya skott över hela stammen.




2 kommentarer:

  1. Det kommer att bli väldigt snyggt. Men lite pyssel att hålla igång den i kruka antar jag. Den kräver ju en del näring. Blir det en kruka full med rötter fort? Rotbeskär du då?
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordbyten varje år och rotbeskärning. Näring i omgångar säsongen igenom tror jag. Det är en ny bekantskap så jag är inte helt säker på vad som händer framöver. Den växer så att det nästan hörs!

      Radera