Translate

söndag 15 april 2018

Japanskt nyförvärv

Japanska lönnar har verkligen växt fram som en riktig favorit! Gröna, röda, gula i låga, buskiga, yviga, trädformer.
Den senaste lönnen är en Acer Palmatum `Shaina´ som ska bli en tät och relativt låg buske över tid. Den får stå i en av de nytillverkade marmorlådorna.
Jag hoppas att jag och trastarna delar uppfattningen att det kommer bli super med ett grönt mosstäcke under  nykomlingen. Troligen kollar trastarna vad som finns under mossan i vilket fall, men trastar är ju av naturen svårdresserade och går gärna sin egen väg.
 
En sjuk pollennäsa för övrigt, men vad gör man när trädgård är nr1?

Edit! 2018-12-19 Lönnen dog tyvärr bort i den svåra sommartorkan

 
 
Sand och grus i botten för god dränering 
 
En blandning av planteringsjord och barkmull i förhållande 60/40  
 
och sist ett lager mossa på och voila! Ett favoritrecept.
 
Lönnen dog tyvärr bort i den svåra sommartorkan 

11 kommentarer:

  1. Hej Daniel!
    Ser jättefint ut, trodde det behövdes mer utrymme för rötterna. En Japansk lönn står på önskelistan.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Slutligen blir lådan för trång men jag uppskattar att det går att det går bra under 5-6 år givet att man tillför vatten och näring. Möjligen planterar jag då ut den.

      Radera
  2. Står även på min önskelista! Lyxigt med marmorlåda - hur fogar du ihop den i hörnen?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Hej Laila,

    Någon typ av starkare bygglim behövs.i det här fallet Casco Super-fix.

    SvaraRadera
  4. Ser ut att vara en vacker liten lönn :) Spännande kruka som du verkar ha skapat. Och det finns många vackra att satsa ... Ja om man kommer ihåg att vattna. :) Så oftast planterar jag direkt i jorden nuförtin.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Tjusigt Och tack för tips om att lägga mossa ovanpå.
    Hälsa Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Luna! Skuggigt och fuktigt läge så har man snabbt en härligt grön matta av mossa. Viktigt att finriva mossan och hålla fuktig i början så kan det till slut bli en helt mossgrön kruka/låda.

      Radera
  6. Vilken härlig plangteringslåda! Jag som bor på Gotland kan inte ha surjordsväxter även om jag också har försökt odla bl.a. japanska lönnar i avgränsade kärl. Jag har under åren försökt med massor men har nu endast en enda som trivs - och den växer faktiskt direkt i en rabatt. Visserligen är det en stor avgränsad murrabatt som jag haft rätt jord i och sorten är inte så krävande; A. shirasawanum `Aureum´. Alltså japansk gyllenlönn som nu är 2,5-3 m hög. Förra året grävde jag upp en liten röd/flikbladig j. lönn som jag satte i en kruka och hade i växthuset. Gick inte bra, blev för soligt och varmt. Nu sitter den i en rabatt, få se om den överlevt vintern.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Inte för soligt, inte för blött, inte för torrt, inte för blåsigt och framförallt inte för mycket kalk. Men vad härligt när lönnarna trivs och så otroligt vackert när det fungerar.

    Tack för titten!

    SvaraRadera
  8. Detta var en ny sort för mig, så fin den är!
    Japanska Lönnar (även andra lönnar) är bland mina största favoriter i trädgården, dem kan man aldrig få för många av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer till fullo Nora, men man kan faktiskt få för många, fast då finns det ju krukor lådor och annat att sätta dem i. Framförallt mindre sorter och hängande varianter som t.ex. A.P.Dissectum är ju ett härligt tillskott på vilken altan eller trapp som helst.

      Radera