Translate

måndag 7 oktober 2019

Skapande

Hösten har verkligen gjort sitt intåg i trädgården med allt vad det innebär. Mycket plantering, planering och förvaringslogistik som ska falla på plats innan den verkliga kylan når Mälardalen.
Det gamla kallförrådet utomhus har fått nya bänkar, belysning och installerad frostvakt. Direkt efter lövfällningen kommer bladväxter i kruka att flytta in på vinterförvaring. Barrväxterna som fortsätter sin fotosyntes får vänta på den riktiga kylan innan de åker in på förvaring under de perioder med ihållande minusgrader.
Pinus Mugo gallrad och omplanterad i ny kruka, september 2019.

Ytterligare en Pinus Mugo som tyvärr blev invaderad av en myrkolloni under sommaren. Den hade gärna fått stå kvar i krukan, men en stor del av barren gulnade efter myrornas omilda behandling så det fick bli en evakuering
En inspektion av rötterna visade på viss rotdöd

Gallrad och med decimerad rotklump 

Bergtallen omplanterad i ny kruka och med lite tur så hoppas jag den överlever och kan återhämta sig .

Mellan övrigt höststök tog jag tag in den långlivade drömmen att klämma lite på lera och försöka skapa egna krukor. I första hand till mina små bonsaier. Under söndagen besökta jag Cia Österberg http://www.ciaskeramik.se/ för att lära mig grunderna och klämma lite på materialet. Slutsats: en härlig utmaning som kräver övning innan Herr Lindholm kan utge sig för krukmakare.


Under cykelturen tog jag en vägen förbi Zetas och förbarmade mig över en Douglasgran eller Douglastall (Pseudotsuga menziesii) som stog ensam och övergiven. Det blev en toppklippning urglesning och omplantering i kruka. Den får stå på tillväxt och återhämta sig kommande säsong innan formningen kan påbörjas.


Douglasgran eller Douglastall (Pseudotsuga menziesii)

Hösten! aaaah

4 kommentarer:

  1. Hej Daniel!
    Det är så kul med lera, och dina första alster blev bra. Övning ger färdighet. Gick i flera år på keramikkurs. Nu när jag skulle ha all tid i världen, anordnas inga kurser.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Hej Marika
    Instämmer, det är så kul! Detta behöver man verkligen öva på och lära sig tekniken. Hoppas du hittar tillbaka till keramiken igen.

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Snygg räddning av Douglasgranen! Du är en hejare med sekatören. Hoppas vi får följa formningen så småningom. Spännande att göra egna fat också. Heja på!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Tack Anette, vi får se hur det artar sig med projekten.

    SvaraRadera