Translate

måndag 8 april 2019

Lite värme på det!


Det känns som att trädgårdsåret börjar få en viss rutin, rensning, städning, slipning av redskap, klippning, gödsling osv. varje år enligt samma ritualer. Temperaturen är som alltid den faktorn som får avgöra hur detta faller ut.
Trädgården känns redo att ta sig ann växtsäsongen och står tålmodigt och stampar i väntan på värmen. Allt ser ut att må bra och har klarat övervintringen, färgen återvänder i grenarna, knopparna sväller och vissa tidiga växter har börjat visa blad. Allt är rensat och städat.

Igår avslutade jag en fin trädgårdshelg med lite plantering. Magnolior av olika slag är något jag verkligen är förtjust i. Varje gång jag bläddrar bland olika varianter så fastnar jag för Magnolia denudata (Yulan magnolia). Tanken var att komplettera med ett par mindre upphetsande marktäckare och då stod den bara där som det enda exemplaret. Klart den fick följa med hem!



Uppe på berget kan den växa sig stor bland barrväxter i lägre varianter, stenblock och en härlig surjordsmylla.


Juniperus communis 'Repanda' i två ex som slutligen blir ca tre meter bred. Stenblock, marktäckare, låga barrbuskar, medelstora buskar/träd och sist den japanska rödtallen (Pinus Densiflora) som blir taket över allt. Bilden jag har i huvudet är maffig, till skillnad från den majestätiska tallen som idag är 40 cm hög. Vem har bråttom?







Ett par nedslag i branten på väg upp mot berget.


Lite värme på det är vad som saknas! Nu är det mest aprilväder fast utan den varma som omväxling.

2 kommentarer:

  1. Skönt när vårarbetet är klart, jag blir lite stressad när allt börjar växa och jag bara hunnit halvvägs trots heltid i trädgården. Men så är det ju varje vår..

    Underbar Magnolia du hittat, hoppas nattfrosten sagt tack och adjö denna vår.

    SvaraRadera
  2. Blommorna har nog sitt ursprung i Holland eller något växthus. De får nog offras i år då det vankas -5 mot fredag.

    SvaraRadera