Translate

måndag 15 april 2019

Allt har sin plats

Märkligt hur en bild dyker upp i tankarna, såhär ska det bli, så borde jag gjort. Tack och lov accepterar de flesta växter att flyttas runt, speciellt nu under våren.

Alla har vi nog den där hörnan som aldrig blir helt rätt. Komposthörnan, bråtehörnan, sticklingshörnan, kärt barn har många namn.



I skuggan av granhäcken har förfallet fått fortgå. Som ett resultat av samlarmani och oförmågan att kasta levande växter har diverse juldekorationer fått överleva på etaget. Stenkanten har ett överhäng av Chamaecyparis pisifera ‘Sungold’, så långt är jag nöjd. Flikbladiga purpurflädern hade tyvärr helt fel växtplats och når ju snabbt reslig höjd vilket de soldyrkande barrväxterna bakom inte uppskattade.
Städat


Terrasseringen har nu en tydlig framkant och bakom har tre Japanska azaleor planterats.




Här, med ryggen mot planket, kan den växa sig stor. Sambucus Nigra, purpurflädern





6 kommentarer:

  1. Vi kjenner oss igjen. Dette ser virkelig bra ut, og sikkert godt å få gjort. Da kan man være fornøyd!
    Bra jobbet:-)
    Ha en fin påske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! hoppas ni fick en fin påsk med gott väder i hagen.

      Radera
  2. Hej Daniel!

    I går var du utan att veta om det en riktig inspiration för mig. Jag gjorde om en plantering allra högst uppe i trädgården, där hade flera växter torkat bort i fjol och med lite uppfräschning kunde det bli ganska fint igen. Precis där jag hade tänkt plantera ett nytt barrträd kände jag en sten ca 3dm under ytan. Jag började gräva runt, man vet ju inte hur stor den är innan man blottlagt det mesta. Den var stoor! Och satt fast i leran djupt ner. Hämtade mitt lilla järnspett som inte rubbade jätten en mm, nytt försök med ett större spett och den rackaren rörde på sig. Flera timmar tog det och det var då jag tänkte på dig och dina stenar, att inte ge upp. Jag fick upp den! ..och nu har jag en fin plats för en ny barrväxt.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så härligt Gunilla! Känslan är jag bäst när man skapar och får slita. Tänk om det gick att enkelt köpa färdiga odlingsplatser på Hornbach, vad är då glädjen. Det riktiga trädgårdsarbetet kan ingen massproducera, det äger vi. Spännande att se vilken barrväxt det blir i din nya grop. Dessutom vann du ju en ny sten att ha i trädgården, dubbel jack pott.

      Radera
  3. Hög "igenkänningsfaktor" här - oj, va vi flyttar runt på våra växter. Smart att flytta flädern, vi har en som vi fick som stickling för 7 år sedan den är nu flera meter hög.
    Hälsningar Nora

    SvaraRadera
  4. Högt i bakkant och lågt i framkant-hur svårt ska det va? Tur man lär sig med åren....

    SvaraRadera