Translate

lördag 3 november 2018

Att sakta härdas

Den perfekta hösten så långt här i Mälardalen. Sakta fallande temperatur och en längre mild period ger gott om tid för växterna att styra om energin till överlevnad inför vinterns kyla.

Den skyddade trädgården med stora mängder sten, murar, plank och växter ser ut att ha skapat ett bra microklimat för växterna. En del Lönnar, Magnolior och körsbär har bladen kvar även om det mesta börjar se brunt ut. Även grentopparna ser ut att ha förvedats och gått från grönt till brun.

Toppen av en Praktmagnolia med sitt sista desperata blad.


Korstörnet fryser ofta in sent avmognade toppar. I år ser det bra ut!

Prunus Yoshino Yedoensis

Acer Palmatum 'Firecracker' bland Kärleksört visar inget tecken på att ge upp inför vintern. 

Bambun har lämnat ett bladlager på marken, ett tydligt tecken på skifte av årstid.

Magnolia 'black tulip' jurmag1 har haft ett fantastiskt första år. Växte så det knakade efter torrperioden så jag är glad att den får några veckor till med mildväder.

2 kommentarer:

  1. Vilka spännande växter du har. Den magnolian är ju magnifik och här sitter jag i Skåne och fegar ut inför inköp. Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
    Svar


    1. Tack Lotta! Kul att min säregna trädgårdssmak faller fler än mig själv i smaken, även om jag delar din egen beskrivning.

      "Eftersom jag ständigt förändrar, förbättrar men även förstör så kommer min trädgård aldrig att bli perfekt för någon annan än mig själv, men det räcker länge".

      Om det är `black tulip´ du avser som magnifik så kan jag bara instämma. Kanske de snyggaste bladen och växtsätt jag sett hittills. Blomningen ska vi inte tala om! my goodness..framtagen av Jury Magnolias på Nya Zeeland för övrigt.

      Radera