Translate

söndag 23 september 2018

Några spadtag närmare

Hösten är grävandets tid! Nu flyttas, gallras och grävs det på olika platser i trädgården.
Med ömmande rygg kan jag konstatera att golvet under pergolan nu är utgrävt. Inget mer gräs att klippa i den delen av trädgården och nu återstår att välja mellan grus eller sten.

Tillägg av två nya Juniperus procumbens 'nana'. Nu tror jag att jag täckt in hela ytan och ser fram emot de kommande årens tillväxt som förhoppningsvis kommer ge en grön matta om vädret är gynnsamt under det kommande årets etablering.

Juniperus Chinensis 'hunnetorp' i hemgjuten kruka. En första grovputsning av grenverket får räcka i år. Kommande säsong påbörjas med bindning och formning.

En ny bekantskap som jag missat helt! Ilex Crenata 'convexa' eller japansk Järnek. Som en liguster till utseendet och perfekt att formklippa. Tanken är en formklippt kulle som följer stenkanten. Jag passade på att klippa ned buskarna och sätta sticklingarna i en rad som förhoppningsvis förlänger kullen. Dock oklart om det är för sent för att rota sticklingarna.
 
Kvällssol efter en härlig arbetsdag i trädgården. 

Pinus Parviflora 'hagoromo seedling' 

3 kommentarer:

  1. Hei.
    Ja , dette er tiden for graving, flytting og beskjæring.
    En tung jobb for rygg å grave ut under pergolaen. Spennende om du velger stein eller grus.
    Ilex crenata "convexa" kommer til å bli flott som en kule mellom steinene :-)
    Ha en fortsatt fin høst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska ni ha och tack för titten! Jag ser att ni har fått in höstfärger i er trädgård, där är vi inte riktigt än i vår trädgård.

      Radera
  2. Such a beautiful scenery! I love the landscape of your garden very cool looking. Love this. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera