Translate

söndag 2 september 2018

Den där känslan

När något inte känns helt rätt! Två växter har ständigt givit mig oro och det är Rönnspirean och Rönnsumaken. Dessa två kan verkligen vara invasiva om förutsättningarna är rätt.
Rönnsumaken lyckades jag utrota helt förrförra året så nu var det Rönnspireans tur. Tack och lov var den redan försvagad av sommarens torka så nu är den uppgrävd och bortplockad. Synd på en så fin växt, men jag kan inte riskera att den tar över hela berget.
Istället planterade jag en Pinus Nigra 'nana'  eller liten svarttall som det stod på lappen. Bredvid blev det en Juniperus squamata 'Blue Carpet', himalaya-en.
Nu känns det bättre uppe på berget!
 
Pinus Nigra 'nana'  eller liten svarttall 
 
Juniperus squamata 'Blue Carpet', himalaya-en 

2 kommentarer:

  1. Det ser fint ut med de nye barvekstene.
    Hjortesumak som antagelig er det norske navnet, er flott, og det hender vi får lyst på den igjen, men det tok faktisk flere år å bli kvitt den, så det våger vi ikke. Fin tid å rydde litt opp på nå. Lettere å se plantene nå enn på våren.
    Ser at du også er glad i stein:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på er,

      Stein tycker jag mycket om. Jag är mycket glad att jag fått bort arter som hotar att ta över.

      Radera