Translate

måndag 26 oktober 2020

Årscykeln, vinterförberedelser och höstsysslor

Hur summerar man ett trädgårdsår? vad är ett trädgårdsår? Vad är början och vad är slut?
Det eviga kretsloppet av sysslor pågår hela tiden med uppgifter som hör de olika säsongerna till och jag känner mig tacksam över att ha dessa sysslor spridda över året. Det behövs ett lugn får att hinna sätta tankar och idéer inför framtiden, vilket inte alltid hinns med när det är som mest aktivt ute i trädgården.

Just nu täcks Azaleor och Rhododendron in med löv som jag sedan låter ligga och bli till mylla. Att hålla kliniskt rent och städat är sedan länge nedprioriterat och jag tycker att koltrastarna låter bli min mossa om de har ett lager löv att gå igenom istället.

När rönnarna visar att det är dags....
De flesta träd och växter i kruka har så sakta börjat flyttas till vinterförvaringen i källarförrådet, som nu är fullt utrustat med bänkar, hyllor och belysning. Där är det enklare att kontrollera vattenmängd än ute i regnet och dagarna är lite längre på konstgjord väg med timer och ljusramper.
 
Japanskt gaffelolvon, Viburnum furcatum med sina stora blad som alltid bjuder på härliga höstfärger.

Nästa steg är att börja gå igenom alla verktyg som behöver tvättas, smörjas och slipas. Uppstarten av växtsäsongen blir så mycket mer trivsam när materialet är i gott skick och på rätt plats.

Inne bland träden och buskarna har det enhetligt gröna övergått i en bredare palett av färger. Rönnar, lönnar och körsbärsträd bidrar alla till färgprakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar