Translate

tisdag 10 september 2019

När idén kommer (Spirea Japonica)

Vem vet varför det blir som det blir?
När vi flyttade in i huset för snart 10 år sedan fanns det en mängd olika buskar och växter planterat lite varstans. Ingen direkt genomgående tanke och det mesta föll utanför ramen för vad jag tyckte passade. Som tur är sparade jag vissa buskar som nu stått utplanterade i "dolda" lägen. Bland annat större exemplar av olika Spireor och även en hel del barrväxter.
Det som jag snabbt la märke till var den fantastiska färgen på blomningen vilken stämmer överens med beskrivningen på  Rosenspirean Spiraea japonica 'Anthony Waterer', men jag lämnar det osvuret om sortnamnet. I somras fick jag för mig att börja dela dessa buskar och kruka upp dem, utan någon plan vad jag ska använde dem till.
När jag stod och formklippte en annan Spirea i somras slog det mig hur dessa ska användas. Jag ska klä in det sista fulhörnet uppe på berget med dessa Rosenspireor och skapa en formklippt enhetlig kulle.

See the source image
Spiraea japonica 'Anthony Waterer'
Bildexempel från internet på blomfärgen



Flytt av stockar och rötter, rensning av de värsta ogräsen, ny mullrik jord och sedan inplantering av de krukade Spireorna

Lönndörren i planket måste vara tillgänglig

Om några år kommer det vara en sammanväxt tät yta uppe i hörnet.

4 kommentarer:

  1. Kjekt å ikke kaste alt, da kan man ofte måtte kjøpe nytt. Tror det blir fint med rosespirea i det hjørnet du har tenkt:-)
    Vi har den et par steder litt i ytterkant av eiendommen.
    Blir spennende å se hvordan det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer med uppföljning med bilder

      Radera
  2. Hej Daniel!
    Spirean är riktigt vacker, blommorna är fina. Det blir fint i hörnet. Bra att kunna återanvända i stället för att slänga.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika
      Skönt att hörnet kan ses som klart, om det blir fint får vi se framöver.

      Radera