Translate

onsdag 4 september 2019

Fröplantor - var ska alla bo?

Jo hos mig förstås!


På bloggen Trädgård i Torslanda skrev Helene om det angenäma "problemet" med japanska lönnar som självsår sig. Mer om det här Trädgård i Torslanda


Den som ändå kunde bli självförsörjande på frösådda lönnar!  De japanska lönnarna lämpar sig utmärkt som bonsaiträd, vilket har växt fram som ett stort intresse hos mig. Dels hela processen med att driva upp frösådder och sticklingar, men även själva tekniken och historian bakom dessa små träd. En nackdel med handelsträdgårdarnas japanska lönnar är de nästan uteslutande är ympade på en tåligare grundstam vilket inte helt sällan är mindre proffsigt utfört. Olika nyanser på ymp och grund, och även dålig matchning i storlek på de båda. Det ser helt enkelt inte naturligt ut, men har såklart sin förklaring i vårt klimat där vintrarna uppe i norr kan bli lite väl bistra för dessa japaner som då behöver en tåligare grundsort i roten. Mina bonsaier förvarar jag i ett källarrum utomhus med frostvakt och därmed blir inte kylan ett problem vintertid.
När jag läste om Helenes små fröplantor frågade jag om det skulle vara möjligt att skicka några upp till mig i Stockholmsområdet.
Igår kom det efterlängtade paketet

Proffsigt och ordentligt inslaget


GAIS fotbollstränare följde med och skyddade den lilla plantan


Nyvattnade och ute i det fria igen och alla ser välmående ut.

Tack Helene för paketet och omsorgen!


4 kommentarer:

  1. Hej Daniel!
    Vilket härligt paket du fick.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina paket från fina trädgårdsvänner, jag ser fram mot småttingarnas uveckling.

      Radera
  2. Hej Daniel
    Så fint att de kom fram hela och välbehållna. Varsågod. Hoppas du ska ha stor glädje av dem i framtiden.
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene
      Jag hoppas de följer mig under lång tid och klarar den första vintern.

      Radera