Translate

tisdag 23 juli 2019

Japansk järnek Ilex crenata ’LUXUS’

Nya renare linje i ett bättre format
Det är en ständigt pågående process, att förfina, utveckla, hitta nya vinklar och rätt proportioner. I takt med att trädgården mognar behöver vissa delar reduceras, omplanteras eller förstärkas. Förra året flyttades en stor fläder (Sambucus nigra ‘Black Lace’) som stod felaktigt placerad i framkanten av planteringen. Den planterades istället i bakkant och utgör nu en bra bakgrundsfond med sina häftigt nästan svarta flikiga blad. För att ytterligare lätta upp framkanten och skapa bättre siktdjup riktade jag nu in mig på en Pärlrönn( Sorbus koehneana). Den femstammiga busken är nu enstammig och kommer senare att formas till ett mindre träd.

Redan förra året påbörjades planteringen av Japansk Järnek längs stenkanten och 10 exemplar köptes in på höstrean. Hälften planterades längs stenkanten och resten på ett annat ställe i trädgården. Den reducerade Pärlrönnen har nu gett utrymme för en fortsättning av kanten. 



Nu är samtliga plantor planterade längs kanten och kommer formklippas som en böljande kulle. Det kommer förhoppningsvis skapa an bra kontrast till trädens spretighet.







2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ser riktigt intressant ut!
    Vet du att jag skulle uppskatta om du ville presentera dig med namn. Det känns konstigt att kommunicera med en anonym person.

    Ha det gott och fortsätt att utveckla dina fina projekt!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anja

      Daniel heter jag, tidigare fanns min personliga presentation på bloggen kopplad till Google+. Det togs bort av Blogger och sedan har jag glömt att uppdatera informationen. Tack för önskemålet!

      Radera