Translate

fredag 3 augusti 2018

Är det nu säsongen börjar?

En första lite svalare morgon, underbart med en svag bris och lite friskare luft. Kanske kan man snart arbeta i trädgården nu när temperaturen är nere på blyga 25 grader, vilket tydligen är att likställa med en kallfront numer. En normal sommar är jag glad när temperaturen stiger till 25 och nu hoppas jag på stabila 22-23 grader med mycket regn.
Trädgården ser nu ut att ha tagit sig igenom det värsta, tack och lov!
Några glädjeämnen att konstatera är:
Samtliga tre kinesiska blåregn (Wisteria sinensis), som planterats vid pergolan, har klarat sig. En växt som helt klart trivs i sol och värme, vilket härdigheten(zon 1-2) skvallrar om.
 
Bambun har fått lite silat solljus under pergolan. Tillsammans med vatten och gödning så blir effekten storslagen och tittar jag på årets tillväxt ser det ut att finnas en halvmeter till att ge på höjden. 


Finn ett fel! Men ändå inte...ett gulbladigt Korstörne 'Sunburst' smög sig in i trädgården när frugan en gång fick välja en växt. Ett träd från USA's södra delar mitt i den mestadels asiatiska floran.

Ytterligare ett glädjeämne är att samtliga japanska ädelcypresser Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis' som planterats i stenpartiet uppe på berget ser välmående ut. Inte ett brunt barr att skåda!

Nykomlingen Magnolia 'Black Tulip'. Framtagen av Jury magnolias på Nya Zeeland.
I skuggan bakom Kornellen har den trivts utmärkt i värme och skjuter långa kraftiga skott. Den framtida blommningen ser jag verkligen fram mot, även om bladverket i sig är värt pengen.

Samtliga Regnbågsbräken ser ut att ha klarat sommaren. 
 
Under Korstörnet växer en liten lönn. En gång i tiden var det en sorglig figur som jag hittade på plantskolan och gav 75kr för. En Acer P. `Beni-shishi-henge´ för övrigt.

Lite diverse från trädgårdens olika vinklar och vrår.
 
Någon gång kommer det att simma karpar i dammen, men det blev inte i år heller.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar