Translate

onsdag 6 juni 2018

Tillbaka från de döda!

Jag minns besvikelsen när jag upptäckte att rådjuren hade kalätit tre stycken japanska azaleor, rhododendron obtusum 'canzonetta'. Arten får anses halvt bladfällande på mina breddgrader, och var nu helt bladfällande efter rådjurens framfart. Även samtliga toppar följde med vid avverkningen. JAg väntade ganska länge och hoppades på att bladen skulle slå ut, men till slut gav jag upp, grävde upp dem och skickade upp dem bakom en stor purpurfläder. Där har de utan omtanke legat i skuggan och fått duschas av spridaren. Under den värsta hettan bestämde jag mig för att rensa lite gammalt klipp och ser då att alla tre har börjat få blad igen, inte mycket, men tillräckligt för att påbörja hjärt-lung räddning.
Nu är de återplanterade under pergolan och har fått sällskap av ytterligare en japansk azalea, Hachmanns Rosalind.

2 kommentarer:

  1. Men va roligt! Växters förmåga att överleva kan verkligen vara imponerande!
    Så fint med träden som växer "genom" pergolan.
    Ha en fin helg!
    /Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora

      Jag har så svårt att såga ner dessa två körsbärsträd så det fick bli den lösningen! Helt vanliga surkörsbär eller vad de nu kan heta. Förmodligen spridda av fåglar.

      Radera