Translate

söndag 20 maj 2018

Pergola deluxe

När idéer väl kommer har jag svårt att hålla igen. Ett snabbt samtal till Jensa på Lovida entreprenad och bygget är igång! Lindholms trädgård  behöver en tydlig entré och en pergola och då är det så det får bli. Den sista öppna ingången stängs nu för rådjuren och jag får ett skuggat rum med innergårdskänsla. Att dessutom hitta några rejäla stenblock att resa blev bara en stor bonus.

I söderläget får jag ett skydd för bambun och lönnen på kullen. Hela pergolan kläs slutligen in med Wisteria (Blåregn), men jag är inte riktigt klar med vilken sort än. Det mer härdiga Kentuckyblåregnet eller det japanska Blåregnet som klarar zon 1-2? Jag får återkomma om det valet.

Jag tänker mig ormbunkar och kanske någon lågväxande rhododendron inne under pergolan. I övrigt ser jag framför mig sten, grus och någon form av vatten.

En sittplats i skuggan under pergolan är tillagd på önskelistan. Ökenvarmt är det nya klimatet.

6 kommentarer:

  1. Ser riktigt bra ut, ska bli kul att se slutresultatet! Roligt att se bilder som visar större områden i din trädgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nora, jag har en bra känsla för hur slutresultatet kommer bli. Eftersom trädgården är så ung så blir översiktsbilderna så plåttriga med mycket växter i samma nivå. Med tiden blir det mer helhet i bilderna.

      Radera
  2. Pergola med blåregn er jo en klassiker!
    Dessverre er ikke klimaet hos meg helt passende for blåregn.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag hoppas på en bra effekt! Svårt med klimatet men Wisteria macrostachya 'Blue Moon' sägs klara zon 4 och -30.

    SvaraRadera
  4. Så kul att följa hur pergolan växer fram!! Skönt att slippa rådjuren, rumskänsla och lagom skuggigt:) Lycka till med valet av Blåregnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valet föll på Wisteria Sinensis, det kinesiska Blåregnet.

      Radera