Translate

fredag 1 september 2017

Septembermagnolia i ett utmanande klimat

Att växa i fel takt!
 Vilken sommar vi haft. Den regnade bort, den torkade bort. den blåste bort har man ju hört från olika håll i landet. Jag antar att någon hamnade mellan extremerna och fick den perfekta sommaren. Själv blev det återigen en otroligt nederbördsfattig sommar och jag tror nog att mycket hade gått förlorat utan rejält med bevattning. Säkert är att trädgården inta hade sett speciellt lummig ut utan stödbevattningen, det är en sak som är klar, och för tydlighetens skull nämner jag att det är på östkusten och i Stockholm som jag trädgårderar.
 
Nu över till några fenomen som uppstått med anledning av torkan, bortsett från de buskar och träd som faktiskt gick förlorade. Torkan har under sommaren fått växterna att avbryta tillväxten och gå in i överlevnadsläge och årets tillväxt drar igång nu när vi träder in i hösten!
För ganska precis ett år sedan planterade jag en hybridmagnolia Magnolia x loebneri ’Leonard Messel’ som inte gjort mycket väsen av sig under sitt första år i trädgården. Nu har den helt plötsligt fått allt att stämma med blomning och massor av nya skott och jag undrar hur det går om vi skulle få en tidig första frostknäpp. Jag håller tummarna för Leonard och många andra växter som visar lite för mycket glädje så här sent på säsongen.
 
 

1 kommentar:

  1. Hej Daniel!

    Ja, mycket finns att säga om denna sommar, beroende av var man råkar bo och ha sin trädgård. Jag läste i lokaltidningen att Eskilstuna där jag bor har varit Sveriges torraste plats från nyår tom sista juli. Ingen utnämning som man kan glädjas över precis. I augusti har vi fått vatten men jag undrar också hur det påverkar växterna som levt en tynande tillvaro under hela sommaren och nu plötsligt är det fukt i marken och varma vindar. Måtte dom inte tro att det är vår på gång. Inget gott tecken att `Leonard Messel´ sätter knopp.

    Trevlig helg Daniel!

    SvaraRadera