Translate

måndag 18 september 2017

En hel del trädgård på gång

Bra tid nu i trädgården med lättgrävd jord och massor av inspiration! Nästa års tema blir att tunna ut, klippa ner och forma det som blivit för tätt och för buskigt. Fem stora gräs(Tuvtåtel) har flyttats temporärt och kommer att planteras tillsammans där de får bli verkligen iögonfallande.
Redan nu ha alltså evakueringen börjat och jag ser fram emot den tidiga våren när vissa av buskarna ska tas ned ganska radikalt för att ge effekten av olika nivåer.

 
Lite bilder från gårdagens tur i regnet

En lyckad färgkombination! Kärleksört och Acer Palmatum ´Firecracker´ mot stenar. Svårare än så behöver det inte vara om ni frågar mig. Kärleksörten är ingen typisk växt som jag tror jag skulle köpt men det fanns ett par exemplar i trädgården när vi flyttade in och dessa har fått ny miljö och omgivning och nu trivs vi rätt bra ihop.
 
Bambun trivs i den fuktiga miljön. Svårt att tro att jag fick kämpa med vattenslangen i somras för att få alla att överleva! 
 
Acer japonicum 'Aconitifolium' som växt något alldeles otroligt sedan vårens plantering. Den börjar redan nu visa upp tecken på fantastiska höstfärger.
 
På framsidan trivs olika gräs och barrväxter. Snyggt och i det närmaste underhållsfritt dessutom! Svårt att tänka sig att det var en enda stor gräsmatta över hela ytan tidigare.

2 kommentarer:

  1. Att det varit gräsmatta över berget kan jag inte föreställa mig. Stenträdgården känns ju helt naturlig och så mycket värme som måste ackumuleras. Det måste väl gör minst en odlingszon, eller?
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette
      Jo det har verkligen förändrats i hela trädgården från en sammanhängande gräsmatta till olika trädgårdsrum. Sten,växtlighet och avskärmningar har skapat ett väldigt gynsamt klimat som ligger någonstan mellan zon 1 och 2.
      Tack för titten!

      Hälsningar Daniel

      Radera