Translate

måndag 9 augusti 2021

Den kreativa processen i att skapa

Varför skapa? Varför inte skapa? Tja jag får nog gå på varför inte! 

Att göra något av ingenting, att sätta ihop pusselbitarna till en bild. Nytt hus, ny kommun, men framförallt helt nya förutsättningar att odla på! Att det skulle bli mycket krukor har jag förlikat mig med, det liksom ger sig självt när det bara finns altaner och ingen egentlig trädgård i det nya boendet.
Det betyder ju inte att det kliar mindre i fingrarna att få skapa miljöer att odla. Altaner på baksidan ligger nedsprängd i berget med en vertikal bergvägg som avgränsning. Hit når solen in en stund på eftermiddagen och lämnar merparten av dagen i skugga.

Temat blir japanska lönnar (Acer Palmatum) som inte bara trivs i det skuggiga och skyddade läget, utan även gör sig så bra med sten. Tack och lov så har jag redan samlat på mig en del växtmaterial genom åren och sten har jag gott om.

Murning pågår för att skapa utrymmen att plantera i.

Först i tanken ligger en Acer Palmatum `Dissectum´

Men först en frisering så att trädet ryms på bergssidan.

Ett glesare mer luftigt intryck.

Planterad och i samspel med en liten  Acer P. `Atropurpureum´

Acer palmatum ‘Jerre Schwartz’ i centrum



Acer Shirasawanum, den japanska gyllenlönnen i sin nya hemvist. Transplanterad mossa ger intryck av ålder och naturlighet.

När solen bryter in blir platsen magisk!
Jag sätter mig ner och funderar på kommande projekt, tills vidare är jag helt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar