Translate

måndag 17 juni 2019

Nu har jag flyttat ut

När solen står som högst, uteliv och långa stunder i trädgården. Sitta och begrunda växter och deras olika växtsätt eller organisera och utveckla? Ofta blir det en bra dos av vardera! Nu håller jag mig ute till oktober/november och bara tar in trädgården med alla sinnen, vilken växtkraft och vilket djurliv..Solitärbin har flyttat in och byggt flertalet bon i utgrävda kanter, humlor och fjärilar stortrivs och traktens fåglar uppskattar mina små vattensamlingar.
Etableringarna ser ut att ha lyckats och nästan allt ser ut att stortrivas i ljuset och värmen och vattenspridarens stril på kvällarna. Jag hoppas på naturligt regn snart och inte en upprepning av förra sommarens ökenklimat.


Acer Palmatum `osakazuki´ som efter några sparsamma år har skjutit iväg


En grön gata upp mot berget


Kanten av Bräken trivs som bäst i silad eftermiddagssol och en jämn fuktighet


Bergskörsbäret Prunus `sargentii´ har gått från flerstämmigt till enstammigt och bundits ner för att riktas mot "rätt" plats


Barr, blad, mossor och marktäckare i olika nivåer


Limegula Hostor bredvid en Acer Palmatum `atropurpureum´


En utplanterad Japansk Svarttall, Pinus Thunbergii

Lummighet i sin enkelhet



En av de första bumlingar som flyttades när tanken om trädgård drog igång. Jag minns svårigheten med att inte skava av mossan när stenen skulle rullas och glad är jag för att det gick vägen.


Årets glädje att olika växter har börjat fylla ut och når varandra vilket ger en heltäckande lummighet och minskar ogräsens möjlighet att trivas.


Under pergolan klättrar det Kinesiska Blåregnet Wisteria `sinensis´ vidare mot högre höjder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar