Translate

söndag 21 oktober 2018

Just nu...

...undrar säkert mina grannar vad håller på med.
Många frågar varför jag lägger så mycket tid på trädgården? Vi som trivs med jord under naglarna förstår, för övriga är det svårt att förklara! Så är det bara.
Min trädgård producerar inget ätbart, har ingen blomsterprakt och har så mycket osvenska växtval att den kanska är helt obegriplig för den som inte redan är inbiten. Tack och lov så ligger den skyddad från bedömarna ute på gatan och jag slipper därmed köpslå med andra om vad som ska vara och inte.

Nu saknas endast några meter för att knyta ihop stenkanten. En gammal Thuja fick vara kvar och sedan kommer en rad olika buskar ska skymma den trista granhäcken. Den flyttade Kornellen blev först ut följt av en Blodfläder.

På håll kan de se hur det det lyfts och kånkas utan att förstå planen, det får fortsatt leva med ovissheten! Jag är inte typen som har visningar och bjuder in till rundvandring. Inte heller hemma hos reportage lockar. Visst händer det att någon vill komma in och titta och det får de så gärna.
Nu ska jag fortsätta bära några bumlingar till den nya stigen uppe på berget. Det ska kännas att man arbetat när man går och lägger sig!

11 kommentarer:

  1. Hej Daniel!

    Du får väl säga som Stenmark sa en gång "Det är int´ lönt att förklara till den som int´ begriper"
    Jag har alltid uppskattat trädgårdar vars ägare går sin egen väg och inte är ett dugg mottagliga för trender. Att anlita en trädgårdsdesignare har jag heller aldrig förstått mig på, "det är ju vägen som är mödan värd" skrev en annan känd poet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt, jag tänkte precis på det igår! Vem anlitar en trädgårdsdesigner? Jag håller med poeten.

      Radera
  2. Hei Daniel.
    Det er bare å holde på. Og du har utrolig mye flott stein! Vi er også litt stein-gale...
    Det ser ut til å bli fint foran granhekken. Kornellen ser flott ut med sine høstfarger.
    Godt å bli sliten av fysisk arbeid:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi sten-galningar vet hur en sliten kropp känns!

      Radera
  3. Åh så härligt - en trädgårdsfanatiker som inte gillar att odla grönsaker och blommor! Och som dessutom gör sin trädgård så härligt personlig utan att snegla på vad som är "inne just nu"!!
    Eftersom jag också älskar sten, men har en helt platt trädgård mitt ute på landet numera, så fick jag jobba med det som fanns här. Så inga vackra stenar för mig precis. Istället blev det massor med gräsmattor - som jag egentligen inte gillar (för det är det jobbigaste som finns i en trädgård) - men det var det enda som fanns här + en massa stora onormalt höga tallar (för att vara på Gotland) som vi fick ta ner. Så det blev naturligtvis massor av rabatter med buskar & små träd samt även en del stora perenner. Med tiden blev det kanske lite väl många, så numera håller jag på att lägga igen perennodlingarna en del.....men träd och buskar gillar jag fortfarande!

    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har verkliga olika förutsättningar när jag tittar på din tomt! Vad skönt att slippa klättra tänker jag när jag kikar igenom dina inlägg på bloggen. Gräsmattor är något även jag kan vara utan. Duger gott till picnic och kubbspel, men annars mest massa arbete. Din stenmur blev jag förtjust i, snyggt!

      Radera
  4. Hej Daniel!
    Råkade se dina etiketter till inlägget, stenkul, söndagsmys, trädgårdsterapi. Det är ju precis som det skall vara. Det är din trädgård och det är du som skall trivas med den. Det kommer att bli fint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. Daniel! Roligt med olikheter - även emellan oss trädgårdsnördar. Roligt att se hur du har din vision vad trädgård är för dig och du följer den utan att vara ängslig över vad andra ska tycka. Jag skulle önska att några stenbumlingar skulle hamnat på mitt bergshäll, men jag har fått bygga där med torvblock - material som en gammal tant orkar bära ;-).

    Ha det gott så länge!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi målar ju alla olika motiv! Nu inväntar jag mognad och karaktär av trädgården. När jag ser dina bilder på t.ex. Skenkamelian och andra uppväxta buskar inser jag att mycket gott kommer hända med åren.

      Radera
  6. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังเพลง

    SvaraRadera