Translate

torsdag 13 oktober 2016

Ett till körsbärsträd fick det bli, Tokyokörsbär

 
Jag kan nu lugnt invänta våren och den fantastiska blomningen. Totalt finns det nu fem stycken körsbärsträd på baksidan i och med förstärkningen av Tokyokörsbär Prunus x yedoensis.
 
  • Glanskörsbär "Prunus serrula",
  • Japanskt bergskörsbär ´Prunus sargentii´,
  • Prunus 'Shogetsu' Blushing Bride Flowering Cherry
  • Vinterkörsbär Prunus × subhirtella 'Autumnalis Rosea'
  • Tokyokörsbär Prunus x yedoensis  
 

Planterat i mitten av den påbörjade "utsiktsaltanen" uppe på berget. Där ska jag ha min egen Hanami-högtid när träden växt till sig.

2 kommentarer:

  1. Hej, nu skriver jag i ett gammalt inlägg och hoppas du kan hjälpa mig. Jag såg att du hade mycket erfarenhet av körsbärsträd. Jag funderar på att köpa ett Tokyokörbärsträd. Jag undrar om det klarar av att stå där det endast är morgonsol till kl. 10 och sedan eftermiddagssol från kl. 15. Vad tror du? Erfarenhet?

    Vänliga hälsningar
    Lotta Dahlström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta

      Nu vet jag inte vad som skymmer platsen mellan kl 10 och 15, men det här grandiosa trädet blir ju i slutändan 6-10 meter högt och då brukar solen nå i alla fall kronan. Reflektionen i övrigt är att ditt inköp kommer trivas bra i de förhållande du beskriver. Det kan till och med vara en fördel att slippa den hetaste delen av dagen, framförallt för ett ungt träd.

      Lycka till med planteringen och vattna väl!

      Radera