Translate

torsdag 22 februari 2018

Barrväxter i vintersol

Samma fundering och rädsla varje år!
Hur kommer barrväxterna klara vårsolen? Varmt och gott i solen dagtid och ordentligt med minusgrader nattetid är ingen optimal situation för trädgårdens vintergröna växter. Det är lätt hänt att växterna torkar bort när tillväxten kommer igång samtidigt som tjälen hindrar rötterna att ta upp vätskan ur jorden.
Att täcka över 30 stycken olika buskar och träd känns inte lockande heller!
Vi får se hur det går i år, än ligger snömössor och ger lite skydd mot vintersolen.
 
Några barrväxter från trädgården.
 
Juniperus chinensis 'Blue Alps' Kinesisk en
 
Juniperus scopulorum 'Blue Arrow'   Enligt Zetas en Röd-en. Svårt med de svenska benämningarna då jag nästan uteslutande använder artnamnen.
 
Juniperus Sabina skulle jag tro. Fanns på tomten när jag köpte huset, men har delats och flyttats. Kallas tydligen Sävenbom på svenska ser jag när jag söker på artnamnet, märkligt!
 
Abies Koreana Koreagran
 
Det värmer på ordentligt i solen!  
 
Formklippt  Idegran, Taxus Baccata 
 
Juniperus Chinensis
 
En Pinus Mugo visar lite av luggen genom snön 
 
Pinus sylvestris 'Watereri'
 
Juniperus chinensis 'Mint Julep'

2 kommentarer:

  1. Ja, nu går vi mot den känsligaste tiden på året. I fjol var det en hemsk vår med den ovanligt sena frosten. Här gick det åt en hel del växter, Rhododendron och barr. Min solfjäderstall som jag haft i minst tio år gulnade helt på ett par dygn.

    /Gunilla

    SvaraRadera