Translate

lördag 18 november 2017

Nya vägar och möjligheter

Helgens projekt blev klara i grevens tid!
Efter två underbara dagar i trädgården vaknade jag upp till en snötäckt trädgård idag. Aningen bistert stundtals, men jag är glad för varje tillfälle det går att arbeta ute.
 
Helgens projekt har gått till att plantera stenar? Nu har jag trampstenar nedgrävda i lagom tid innan tjälen gör marken omöjlig att bearbeta. Nu hinner de sätta sig och bli riktigt stabila till våren. 
Tanken är att de sex stycken japanska körsbärsträd som finns i trädgården kommer att bilda ett tak över platsen. Hela ytan mellan stenarna kommer att fyllas med en art av någon marktäckare, vilken är ännu oklart. Grundtanken var någon form av kryp-en, men jag blir osäker på om platsen blir för skuggig. Vi får se vad valet blir, helst skulle jag ville ha en matta av grön härlig mossa, men mina fågelvänner plockar alltid sönder sådana ideer.
Trappsteget upp till platån 
och från en annan vinkel 
Acer palmatum´dissectum´ på ena sidan
och en till på andra sidan 
kommer ge en snygg inramning och hänga ner över kanten till "stenplatån" Svårt att få en uppfattning då små lönnar utan blad inte blir speciellt bra på bild!
Stepping stones . . . .
Häggmisplar flyttade ut och Juniperus x pfitzeriana 'Mint Julep' flyttade in. Tanken är att dessa ska bilda en häck som en fondvägg bakom bänken och nu över till det märkliga. Plantagen sålde ut dessa enar för 20 kr styck! Billigt tänkte jag och gick mot kassorna med fem stycken enar och några påsar jord. Väl där så går rabatten på 70% inte att ta bort från artikeln så det fick bli 70% på 20 kr för varje planta. Så med fem nya enar för sammanlagt 30 kr så var det bara att åka hem och börja sätta spaden i jorden. 
Några linor sitter uppspända för att rikta ett Prunus Sargentii 
Jag fick även tag på två stycken Pinus sylvestris 'Watereri' som fick en plats uppe på berget bland barrväxterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar