Translate

måndag 24 april 2017

Flikbladig solfjäderslönn Acer japonicum 'Aconitifolium'


Vilken känsla!
Den sista saknade pusselbiten är på plats. Flikbladig solfjäderslönn Acer japonicum 'Aconitifolium' 
 
Kärt barn har många namn som man brukar säga:
  • downy Japanese maple
  • Full-moon maple
  • Fernleaf Full Moon Maple
  • Dancing Peacock Japanese Maple
  • 'Maiku-jaku'
En helt fantastisk buske/mindre träd som jag spanat på under flera år. Igår tog jag en tur till handelsträdgården och då stod den där och liksom bad att få följa med och då är det ju svårt att låta bli. Jag tror den kommer passa perfekt med en sluthöjd på ca tre meter och ett spännande grenverk/bladverk och fröställningar. Jag kommer så småningom stamma upp den och eftersträva ett mindre träd snarare än en större buske. Det som oroar mig lite är tålighet mot stark sommarsol, men de flesta sidor anger full sun/part shade så jag hoppas det går bra då den är planterad på ett ganska solutsatt ställe.
  Planteringsplatsen för en vecka sedan. Då ett slagfält...
 Ju mer jobb desto sötare belöning

4 kommentarer:

  1. Åh, denna vackra lönn - grattis till ett bra köp! Den står på önskelistan här också men jag har inte hittat någon bra plats för den än, har fått för mig att den är lite kinkig? Hoppas du visar hur det går med din så småningom, den kommer nog pryda sin plats skulle jag tro.

    SvaraRadera
  2. Åh, samma sak hände mig igår! Jag var på växtmarknad och den stod där och ropade på mig. Har sett den i engelska trädgårdstidningar och blivit helt frälst, trots många lönnar i beståndet redan. Nu googlar jag runt och försöker ta reda på vilka krav den ställer på tillvaron, men hittar dåligt med svenska erfarenheter. Nå väl. Är man kär så är man. Lönnar brukar inte bråka med mig här i zon två. Jag testar den i kruka över sommaren för att se hur mycket sol och torka den tål. Jag har bergig tomt som du, så det blir väl en bergspricka så småningom.
    Marta

    SvaraRadera
  3. Grattis till en vacker lönn. Jag tycker mycket om blomningen också. Tyvärr dog ett exemplar jag hade en kall vinter men jag kommer absolut skaffa en ny så småningom.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Marta och Carina
    Så långt allting gott! Bladen vecklar ut sig och den verkar ha klarat någon minusgrad och blåst här i Zon2. Den känns ömtålig när man ser tillväxten, men jag är som sagt mest oroad för torkan. Redan är slängen framme och jag saknar ordentliga ihållande regn.

    SvaraRadera